Opettaja-lehden numerossa 8-9, 25.2.2005 keskustelupalstan johdannossa todettiin: "Taas kertaalleen on nähty, että maailmankatsomukselliset näkemykset herättävät voimakkaita tunteita. Jan Nummensalon evoluutiopohdinnat 3/21.1 sekä uskonnon rooli kouluissa ja päiväkodeissa ovat saaneet lukijat liikkeelle." Keskustelu oli noteerattu myös mm. Kristillisen Medialiiton Mediawatch-palstalla.

Em. numerossa julkaistu kirjoitukseni:

Evoluution opetuksesta vielä


Evoluutioteorian opetusta kommentoinut kirjoitukseni näyttää herättäneen lukuisia vastareaktioita. Koska elämän perusteisiin ja maailmankatsomukseen liittyvät uskomukset tosiaan koskettavat voimakkaasti tunteita, pidän edelleen perusteltuna pohtia millä tavoin näitä asioita tuodaan opetuksessa esille lapsille ja nuorille.

Nähtävästi jotkut päättelivät että esimerkiksi väittäisin, ettei populaation geneettinen kokoonpano muuttuisi sukupolvien mittaan tai että kirjoituksellani haluaisin estää kokonaan opettamasta aiheesta. Suosittelen jatkossa lukemaan kommentoitavat tekstit hieman paremmin, ennen kuin ryhdytään arvostelemaan ihmisiä asioista, joita he eivät ole kirjoittaneet.

Evoluutioteorialla tarkoitan elämän syylle, synnylle ja kehitykselle luotua selitysmallia. Näin epätavallisen kokonaisvaltainen hypoteesi onkin sitten jo maailmankatsomukseen liittyvä uskon kysymys.

Evoluutioteorian eräs perusongelma on, sellaisena kuin sitä yleensä opetetaan, ettei teoria käytännössä jätä minkäänlaista tilaa transendenttisen todellisuuden vaikutusmahdollisuudelle puhuttaessa elämän syystä, synnystä ja kehityksestä. Mielestäni opettajan velvollisuus on kuitenkin kunnioittaa oppilaiden vaihtelevia maailmankatsomuksia.

Yli 90 prosenttia suomalaisista kuuluu johonkin kristilliseen yhteisöön, joissa Jumalasta puhutaan Luojana. On perin outoa ellei tätä oteta huomioon opetettaessa elämän syystä, synnystä ja kehityksestä. Kuinka henkisemmän maailmankuvan omaavalle oppilaalle voidaan varmana väittää, että elämä onkin lähtenyt liikkeelle ja kehittynyt evoluutioteoreettisista puhtaan materialistisista lähtökohdista? Tällainen on väkivaltaa hänen maailmankuvaansa kohtaan.

Jotkut kirjoittajat väittivät evoluutioteorian elämän ihmeen selittäjänä olevan todistettu fakta. Lienee syytä muistuttaa, että elämän synty ja kehittyminen aivan itsestään on toistaiseksi toteen näyttämätön väite, vaikka siihenkin toki monet mieluusti uskovat. Viitattiin muun muassa erääseen nettiosoitteeseen, jossa asiaa käsitellään.

No, http://www.trueorigins.org on sivusto, joka tarkastelee samoja havaintoja, mutta vetää aivan erilaiset johtopäätökset. Esimerkiksi http://koti.mbnet.fi/jrambon sisältää linkkejä vastaaville suomenkielisille sivuille, toisin sanoen: Tosiasia joka tulee oppia on, että on olemassa erilaisia näkemyksiä.

Mielestäni elämän ihmeen edessä tulisi olla nöyryyttä myöntää oppilaille (ja itselle) ettemme tiedä vielä kaikkea ja antaa tilaa myös erilaisille tulkinnoille. Ei tulisi suotta kaventaa lasten ja nuorten mahdollisuuksia etsiä rauhassa omaa selitysmalliaan elämän ihmeen perimmäisille "Miksi? tai "Miten?" kysymyksille.

JAN NUMMENSALO

Seinäjoki
Samassa lehdessä oli näköjään myös Pälikön uuden evoluutiokriittisen kirjan informatiivinen mainos:


Perusteet.tk