Dynamite -lehdessä Joulukuu 2006 julkaistu artikkeli:
Kiusaukset piirittävät - riippuvuudet jallittavat
Jan Nummensalo

Tämä kirjoitus kumpuaa kirjoittajan omista ja läheisten taisteluista erilaisten riippuvuuksien ja kiusausten kanssa…

KIUSAUSTEN MAAILMA

Nykyään olemme alttiimpia erilaisille riippuvuuksille ja himoille kuin koskaan aiemmin. Voisi sanoa, että ”tarjolla on kaikkea, mitä himoita saattaa”. Emme välttämättä lankea yksittäiseen kiusaukseen helpommin, mutta vaikeuksia aiheuttaa jo kiusausten suuri määrä: päihteet, netti, porno, rahapelit, okkultismi, päteminen… Jopa ruoka erilaisine herkkuineen on tavallisen suomalaisen saatavilla toisin kuin milloinkaan ennen.

Viihteen tarkoitus on myydä, ja taistelu kuluttajien rahoista on kiihkeää. Rahojen lisäksi tässä kisassa on vaarassa myös henki. Esimerkiksi musiikkibisneksessä monet artistit pyrkivät käyttämään kaikkia yleisen hyväksynnän rajamailla liikkuvia mahdollisuuksia lisätäkseen omaa kiinnostavuuttaan. Visuaalisuus ja seksuaalinen kiihottavuus on tehokkaaksi havaittu metodi jengin vangitsemiseksi ”oman alttarin” juurelle. Rick Joyner, hämmästyttäviä ilmestyksiä hengen maailmoista vuosien varrella vastaanottanut mies kirjoittaa, miten ”himon demoni pystyi kiinnittymään yhteen esiintyjään, elokuvaan tai jopa mainokseen”. Tällainen materiaali on erityisen vaarallista pornoriippuvuuteen taipuvaiselle ihmiselle.

Samalla kun vapaa-aika on lisääntynyt ja elämän tarkoitus hämärtynyt, ovat monet lähteneet etsimään elämänsä onnea ja tarkoitusta huvittelemalla mahdollisimman paljon. Valitettavasti vain asia on edelleen niin, että pikkusormen mukana tahtoo mennä koko käsi, ja sitten puhutaankin jo riippuvuudesta.

MITÄ ON RIIPPUVUUS?

Riippuvuus ilmenee usein levottomuutena ja ärtyisyytenä, kun riippuvuuden kohde ei ole saatavilla. Riippuvuuden kohde on siis mielessä silloinkin kun pitäisi keskittyä aivan muihin asioihin. Vähitellen tai joskus hyvinkin nopeasti elämän tavoitteet alkavat pyöriä yhä enemmän riippuvuuden ympärillä. Siitä tulee käytännössä elämän tärkein asia, jota ilman ei pystytä kovin kauaa olemaan. Muut ihmiset aletaan nähdä yhä enemmän vain välikappaleina riippuvuuden kohteen saamiseksi. Usein riippuvuuteen liittyy myös riippuvuuden salaaminen niiltä, jotka eivät ole riippuvaisia.

Raamattu puhuu samoista asioista viitaten muun muassa synnin kahleisiin tai synnin orjuuteen. Riippuvuus syö ihmiseltä fyysisiä ja psyykkisiä voimavaroja. Riippuvuudesta aiheutuva väsymys heikentää entisestään voimia vastustaa kiusauksia tai hoitaa ihmissuhteita, jotka eivät ole riippuvuuskeskeisiä. Tilanne pahenee.

Samalla kun riippuvuuden kohteeseen käytetään toistuvasti enemmän aikaa kuin alun perin aiottiin, käytön jälkeen seuraa usein jonkinlainen moraalinen krapula, johon kuuluu häpeäntunne ja päätös vähentää riippuvuuden kohteen käyttöä tai päätös lopettaa käyttö kokonaan. Tosin niin sanotussa paatuneisuuden tilassa oleva ei tee tällaisia päätöksiä enää kuin hankalan fyysisen olon vuoksi. Paatunut riippuvainen ihminen alkaa mielellään myös verrata itseään vielä huonommassa tilassa oleviin ihmisiin ja puolustaa näin omaa toimintaansa normaalina ja luonnollisena. Mahdolliset kielteiset kommentit riippuvuudesta kohdistetaan takaisin: ”Vika ei ole minussa vaan muissa. Jos elämäntavastani on haittaa toisille, syy on heissä, ei minussa.”

Joskus esimerkiksi työnarkomaani ei edes tajua olevansa riippuvainen, vaan pitää toimintaansa täysin oikeana ja perusteltuna. Tiedostamattomuus voi liittyä mihin tahansa riippuvuuteen. Koska riippuvuudesta ei häpeän tunteiden tai paatuneisuuden vuoksi puhuta tai sitä ei edes itse tunnisteta, monetkaan eivät käsitä, kuinka yleisiä erilaiset riippuvuudet loppujen lopuksi ovat.

MIKÄ AUTTAA RIIPPUVUUTEEN?

Usein riippuvaisen ainoa vaihtoehto on absolutismi – jos se vain on mahdollista, kun otetaan huomioon riippuvuuden kohde. Riippuvuuteen ajaudutaan yleensä ”kohtuukäytöstä”, mutta paluu takaisin ns. kohtuukäyttöön ei ole realistinen vaihtoehto riippuvaiselle ihmiselle.

Riippuvaiselle ihmiselle sortuminen uudelleen riippuvuuden kohteeseen tarkoittaa yleensä joko erittäin vaikeaa uutta irrottautumisjaksoa tai hyvin nopeaa paluuta tilaan, jolloin riippuvuus edellisen kerran oli huipussaan. Tämä pätee varsinkin päihteisiin ja pornoon.

Taisteluun voi saada apua Jumalalta ja yhteydestä toisiin ihmisiin. Vertaistuki saattaa olla arvokasta; monet alkoholiriippuvaiset ovat saaneet avun AA-toiminnasta (alkuaan kristittyjen perustama), ja he käyvät kokoontumisissa myös raitistumisen jälkeen. Myös netissä on mahdollista keskustella nimettömänä muiden riippuvuuksien kanssa painivien ihmisten kanssa.

Suureksi avuksi voivat olla esimerkiksi pastorit tai muut vaitiolovelvolliset henkilöt, joille ripittäytyä ja joiden kanssa yhdessä tuoda asiaa Jumalan eteen. Useissa seurakunnissa on esimerkiksi raitistuneita alkoholisteja, jotka tietävät omakohtaisesti paljon siitä, mistä riippuvuuksissa on kyse. He ovat itse ehkä joutuneet taistelemaan pitkäänkin oman riippuvuutensa kanssa. Tällainen apu voi olla hyvin arvokasta.

PAETEN KARKUUN RIIPPUVUUKSIA

Nuoruudessa hormonit hyrräävät ja erilaisten aistiärsykkeiden voima on huipussaan. Paavali ymmärsi tämän antaessaan nuorelle Timoteukselle (2. Tim. 2:22) ohjeen: ”Pakene nuoruuden himoja.” Koska tyhjä tila pyrkii täyttymään jollakin, Paavali kehotti himojen sijaan ”harrastamaan vanhurskautta, uskoa, rakkautta ja rauhaa niiden kanssa, jotka huutavat avuksensa Herraa puhtaasta sydämestä”.

Eeva jäi Eedenissä katselemaan kiusauksensa kohdetta sen sijaan että olisi paennut, kuten Joosef teki Potifarin vaimon pyrkiessä intiimimpään kanssakäymiseen. Joosef selvisi hengellisesti voittajana. Kuningas Daavidille kävi kuten Eevalle paratiisissa. Kun oli kuninkaiden sotaanlähtöpäivä, aika taistella, Daavid pistikin muut matkaan ja jäi itse kotiin. Pian Daavid huomasi naapuritalon katolla kylpevän sulottaren ja jäi katsomaan tätä. Visuaalinen kiihoke on erityisen voimakas ärsyke miehille!

Yksi asia johti toiseen, ja myös yksi synti johti toiseen. Kohta Daavid oli jo tehnyt aviorikoksen ja murhankin! Kaiken lisäksi uhri oli yksi Daavidin uskollisimmista sotureista. Aaargh!

ARMO ON SUURI!

Aikanaan Daavid katui ja sai anteeksi. Vaikka Daavid teki tieten tahtoen törkeitä syntejä, Jumala kutsuu silti Daavidia Raamatussa ”mielensä mukaiseksi mieheksi”. Tämä kertoo meille rakastavan Jumalan armosta. Jeesuksen veri voi pestä puhtaaksi menneisyyden, olipa se millainen hyvänsä.

SYNTI ON VAARALLISTA

Vaikka synnit voi saada anteeksi, on niillä syvälle ulottuvia vaikutuksia. Kyse ei ole vain hyvästä tai pahasta fiiliksestä. Daavid ja koko hänen perheensä joutui kärsimään hänen synnistään. Kerran erästä kuuluisaa Jumalan miestä, Francis Frangipanea, varoitettiin siitä, että saatananpalvojat rukoilivat hänen tuhoaan. Francis nauroi, koska tunsi Jumalan voiman. Häntä kuitenkin muistutettiin, että vain niin kauan kuin hän vaeltaa pyhyydessä ja puhtaudessa, hänellä ja hänen perheellään on Pyhän Hengen suojakenttä täydellisenä ympärillään. Suostumalla tahallamme syntiin, annamme saatanalle elämäämme sellaisia valtuuksia, joita sillä ei muutoin olisi.

Tämä ei tietenkään tarkoita, ettei uskovainen saisi flunssaa siinä missä muutkin ihmiset! On kuitenkin syytä muistaa, että on olemassa yliluonnollinen ihmistä vihaava ulottuvuus, jonka ylivallalta voimme säilyä suojassa vain Jeesuksen veren voimasta. Job koki kovia, mutta silti Jumala asetti saatanalle rajat, joita se ei saanut ylittää, vaikka ”tämän maailman ruhtinas” onkin. Elämä maan päällä voi olla joskus todella kovaa, mutta Jumalan yhteydessä on silti turva.

TAPELLEN KOHTI TAIVAAN KUNNIAA!

Paavali kannustaa meitä taisteluun ensimmäisessä kirjeessään korinttilaisille (9: 24–25): ”Tiedättehän, että vaikka juoksukilpailussa kaikki juoksevat, vain yksi saa palkinnon. Juoskaa siis niin, että voitatte sen! Jokainen kilpailija noudattaa lujaa itsekuria, juoksijat saavuttaakseen katoavan seppeleen, me saadaksemme katoamattoman.” Taistelua syntiä vastaan ei voiteta pelkällä tuurilla vaan Raamatun ohjeita pitää myös soveltaa käytäntöön. Jeesus on Kuninkaamme ja on kunnia-asia palvella häntä! Daavid ei mennyt palvelemaan, vaan jäi katselemaan kiusausta. Koetetaan ottaa opiksi.

Roomalaiskirjeessä Paavali muistuttaa, miten syntiin langennut luontomme haluaisi kaikenlaista pahaa. Hyvän tekeminen ja pahan välttäminen ei onnistu ihan noin vain – ei onnistunut Paavaliltakaan. Varmastikin tästä syystä kaikissa Paavalin kirjeissä toivotetaan niin hartaasti armoa ja sen lisääntymistä kirjeen saajien keskuudessa. Eräässä lukemassani sarjakuvassa seurakuntalainen kysyy pastoriltaan: ”Onko ok sanoa, että ihmiset ovat luonnostaan hyviä?” Pastori vastaa: ”Juu-u, synnin tekemisessä.”

Nuollaan haavojamme ja rukoillaan Jeesuksen apua. Rakastetaan, autetaan ja armahdetaan itseämme ja toisiamme tällä Maa-nimisellä taistelukentällä, jossa yksikään ei jää haavoittumatta eikä yksikään selviä niin, ettei haarniskaan lentäisi välillä rapaa. Jos kaadutaan, noustaan Jeesuksen apua parkuen armosta taas kohti taivasta! Jeesus ei meitä jätä!
Perusteet.tk